Často kladené otázky Infogate

Otázky o projekte InfoGate

Koľko záznamov sa nachádza v InfoGate?

1.1.2024 sme mali vyše 1.9 milióna záznamov. Celkový počet sa každý deň mení, pretože nám pribúdajú z knižníc nové záznamy o dokumentoch a naopak… duplicitné záznamy deduplikujeme. 

Koľko knižníc a aké typy sa doteraz zapojili?

Súčasťou projektu InfoGate je doteraz je viac ako 300 knižníc z celého Slovenska. Do databázy nám prispievajú profesionálne (verejné, akademické a pod.) knižnice ako aj školské a obecné knižnice pracujúce v systéme BIBLIB.

 

Prečo sa v zozname zapojených knižníc nenachádza knižnica, ktorú navštevujem?

Do projektu InfoGate je zapojené iba určité množstvo slovenských knižníc. Budeme veľmi radi, ak sa pripojí aj vaša knižnica. Ozvite sa nám, pokúsime sa ju osloviť s výzvou na pripojenie sa.

 

Otázky o dostupnosti dokumentov v knižniciach

 

Chcem si nájdenú knihu vypožičať v knižnici, ako zistím, v ktorej je dostupná?

Stačí keď sa dostanete do detailu knihy. V záložke dostupnosť sú uvedené všetky knižnice, v ktorých je k dispozícii.

Ako zistím, kde sa nachádza najbližšia knižnica, ktorá dokument má?

Podmienkou je, aby ste sa prihlásili do svojho konta. V detaile knihy je záložka Dostupnosť v knižniciach a v nej stĺpec vzdialenosť. Knižnice sú zoradené podľa najbližšej k vašej polohe. V prípade, ak vzdialenosť nevidíte korektne, vášmu prehliadaču povoľte zisťovanie aktuálnej pozície. Vzdialenosť je vzdušná, preto ju prosím berte orientačne.

Knižnica v mojom okolí knihu má, ako zistím, či je dostupná na vypožičanie?

V záložke Dostupnosť v knižniciach kliknite na ikonku v stĺpci Do knižnice. Prelinkujeme vás do detailu záznamu v online katalógu vašej knižnice, kde zistíte aktuálnu informáciu o jej dostupnosti.

Prečo nevidím informáciu, či je kniha v mojej knižnici k dispozícii priamo v zázname v InfoGate?

Pri niektorých knižniciach zobrazujeme detailnú dostupnosť. Pri iných to technicky zatiaľ nie je možné.

Dokument, o ktorý mám záujem sa nachádza v knižnici, ktorú nenavštevujem, ako mám postupovať?

Obráťte sa na vašu knižnicu s požiadavkou o sprostredkovanie medziknižničnej výpožičnej služby (MVS). Poskytnite vašej knižnici informácie, z ktorej knižnice o ňu môžu požiadať, celý proces to určite urýchli.

Viete mi sprostredkovať vypožičanie knihy?

Žiaľ nevieme, pretože nie sme knižnica. Musíte sa obrátiť na vašu knižnicu a požiadať o výpožičku dokumentu prostredníctvom služby MVS.

Otázky o bibliografických záznamoch

Prečo vidím vo výsledku vyhľadávania rovnaký záznam viackrát?

Záznamy rovnakých titulov získavame z viacerých knižníc. Prichádzajú nám v rôznom rozsahu a kvalite. Snažíme sa ich zjednotiť – deduplikovať, ale pre ich rozdielny zápis alebo chyby v údajoch sa to občas nepodarí. Budeme preto radi, keď nám o duplicitách dáte vedieť. Zaregistrujte sa alebo sa prihláste a duplicitný záznam nám oznámte pomocou tlačidla Nahlásiť chybu alebo nás kontaktujte emailom.

Ako funguje deduplikácia záznamov?

Snažíme sa rozpoznať rovnaké záznamy na základe zhody bibliografických údajov akými sú napríklad názov, autor, ISBN a ďalšie. Ak nájdeme dokonalú zhodu, z viacerých rovnakých záznamov ponecháme iba jeden. Vyberieme ten, ktorý je na základe posúdenia viacerých kritérií najlepší. K nemu pripojíme informáciu o dostupnosti v jednotlivých knižniciach. Ak je ale napríklad v názve preklep, záznam sa nám nepodarí deduplikovať, a preto ho vidíte viackrát. Postupne takéto nepresnosti vychytávame, a v tom nám môžete pomôcť aj vy.

Čo sa stane so záznamom, ak ho knižnica vo svojom lokálnom katalógu vyradí alebo zmaže?

Každý deň nám z knižníc príde aktuálna informácia o všetkých záznamoch, ktoré boli zmenené alebo zmazané. Môže sa stať, že natrafíte na záznam, ktorý medzičasom knižnica zmazala, ale o 24 hodín by ste ho už nemali nájsť.

Ako často pribúdajú do InfoGate nové záznamy z knižníc?

Záznamy aktualizujeme jedenkrát denne, resp. v noci.

Prečo nevidím v InfoGate bibliografický záznam, ktorý vidím v online katalógu mojej knižnice?

Dôvodov môže byť niekoľko:

  1. vaša knižnica nie je zapojená do databázy kníh InfoGate
  2. záznam vznikol v knižnici v rovnaký deň, ako ste ho videli v online katalógu a nestihol prejsť aktualizáciou do InfoGate-u
  3. záznam v katalógu knižnice sa nachádza v niektorom z fondov (zbierok), ktoré do InfoGate-u nepridávame (napríklad: fond hudobnín, máp, audiovizuálnych dokumentov a pod.)

 

Otázky o vyhľadávaní záznamov

Prečo vidím vo výsledku vyhľadávania rovnaký záznam viackrát?

Záznamy rovnakých titulov získavame z viacerých knižníc. Prichádzajú nám v rôznom rozsahu a kvalite. Snažíme sa ich zjednotiť – deduplikovať, ale pre ich rozdielny zápis alebo chyby v údajoch sa to občas nepodarí. Budeme preto radi, keď nám o duplicitách dáte vedieť. Zaregistrujte sa alebo sa prihláste a duplicitný záznam nám oznámte pomocou tlačidla Nahlásiť chybu alebo nás kontaktujte emailom.

Prečo sa mi vo výsledku hľadania zobrazili aj záznamy, ktoré nesúvisia s mojim hľadaním?

Záleží na tom, aké hľadanie ste použili a čo ste hľadali. Ak ste vyhľadávali cez jednoduché hľadanie (riadok v hornej lište), hľadáte plnotextovo, to znamená v celom zázname (v názve, podnázve, abstrakte a pod.). Výsledná množina záznamov preto nemusí váš dotaz mať vypísaný v názve, pretože sa našiel v niektorom inom údaji, ktorý uvidíte až v detaile záznamu.

 

Napriek vyhľadávaniu podľa presného názvu som dostal záznamy predošlých vydaní. Viem hľadanie spresniť?

Hlavný názov nie je jedinečný údaj, a preto sa stane, že vo výsledku systém našiel napríklad rozdielne tituly, ktoré sa volajú rovnako alebo viaceré vydania toho istého diela. Možností je niekoľko. Vyhľadávať skúste podľa ISBN, ktoré je jedinečné, takže vo výsledku dostanete iba jeden titul. Ak poznáte okrem názvu aj iný údaj o dokumente, skombinujte ich v rozšírenom hľadaní, a to použitím niekoľkých podmienok súčasne. Ak máte napriek tomu viac výsledkov ako potrebujete, môžete „filtrovať“ podľa niektorých údajov. V ľavom paneli je možné označiť rôzne položky (konkrétny rok vydania, jazyk dokumentu a pod.), ktoré vám výsledok zúžia. Prečítajte si návod, ako používať fazetové zjemňovanie výsledku.

Otázky o používateľskom konte a systéme odmien

Prečo by som sa mal registrovať

Registráciou sa vám sprístupnia funkcie, ktoré sú dostupné iba pre prihlásených používateľov. Budete môcť hodnotiť tituly, pridávať recenzie, komentáre a zapojiť sa tak do života InfoGate komunity. Pomôžete nám záznamy vylepšiť a my vás za to budeme pravidelne odmeňovať.

Ako sa mám registrovať?

V pravej hornej časti stránky nájdete odkaz Prihlásiť. Po jeho kliknutí uvidíte obrazovku, kde sa súčasní používatelia môžu prihlásiť a noví zaregistrovať. Najjednoduchší spôsob registrácie je prihlásením sa cez vaše konto na sociálnej sieti Facebook. Ak ho nemáte, vyplníte zopár údajov a následne vám pošleme email, v ktorom potvrdíte váš záujem o registráciu kliknutím na verifikačnú linku. Viac sa dočítate v článku Ako si vytvorím konto a Nastavenie účtu.

Ako môžem získať odmenu?

Sledujte náš profil na Facebooku, kde pravidelne vyhlasujeme súťaž o ceny. Pripravujeme aj systém odmien za aktivity.

Ako môžem nazbierané body využiť?

Pripravujeme systém odmien, ktoré budú odstupňované. Tešiť sa môžete na finančné a vecné dary, poukážky na zľavy od našich partnerov a samozrejme… knihy, knihy a knihy.

Otázky o chybách v záznamoch a chýbajúcich záznamoch

V zázname som našiel chybu, ako ju môžem opraviť?

Pokiaľ ste prihlásený, v detaile záznamu nájdete ikonku s voľbou nahlásiť chybu. V okne, ktoré sa vám zobrazí zapíšete o akú chybu ide a hlásenie nám odošlete. My ju posúdime a prípadne opravíme. Overenie údajov, kontrola alebo oprava nám môže chvíľu trvať, záznam si skontrolujte o pár dní.

Čo mám robiť ak sa moja kniha v databáze nenachádza?

Môžete ju pridať zapísaním do formulára. Po prihlásení do vášho konta – knižnice MY – nájdete v ľavom menu ponuka Nová kniha. Po jej stlačení sa vám zobrazí jednoduchý alebo rozšírený formulár, kam môžete zapísať všetky údaje o knihe a vytvoriť tak jej záznam.

Ostatné otázky

Chcem sa stať moderátorom alebo administrátorom, ako mám postupovať?

Napíšte nám na podpora@infogate.sk. Pár vetami sa nám predstavte a určite sa dohodneme 🙂

Nenašiel som otázku s odpoveďou, ktorá ma zaujíma, čo mám robiť?

Napíšte nám na adresu podpora@infogate.sk, radi vám pomôžeme.